Waar kan ik een VOG aanvragen?

Een Verklaring Omtrent het Gedrag, oftewel VOG, kunt u bij de gemeente of digitaal aanvragen. Zowel voor een digitale aanvraag als voor een aanvraag bij de gemeente dient u aan een aantal voorwaarden te voldoen.

Voorwaarden digitaal VOG aanvragen

Bij VOG-Loket vraagt u eenvoudig en snel online een VOG aan. De voorwaarden waar u aan moet voldoen om digitaal een VOG aan te vragen:

  • U bent ingeschreven in het BPR van een Nederlandse gemeente.
  • U beschikt over een burgerservicenummer.
  • U heeft een e-mailadres.
  • U beschikt over een DigiD.
  • U kunt met iDEAL betalen.

Voldoet u aan alle bovenstaande voorwaarden? Dan kunt u bij VOG-Loket digitaal een VOG digitaal aanvragen. Wij verwerken uw aanvraag binnen 2 werkdagen. Gemiddeld gezien ontvangt u de VOG binnen 2 t/m 4 weken bij u thuis.

Stappenplan digitaal VOG aanvragen

Of u nu digitaal een VOG aanvraagt of bij de gemeente, de screening wordt altijd gedaan door Dienst Justis, onderdeel van het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Hierdoor is een VOG aanvragen altijd betrouwbaar. U betaalt zowel online als bij de gemeente hetzelfde bedrag voor uw VOG aanvraag. Digitaal een VOG aanvragen bij VOG-Loket? Volg dan de volgende stappen.

  • Stap 1: Ga naar ‘VOG nu aanvragen’ en vul de benodigde gegevens in, betaal via iDEAL het bedrag van € 7,50 aan VOG-loket voor de aanvraag.
  • Stap 2: Als uw betaling is ontvangen, dan zetten wij uw VOG aanvraag binnen twee werkdagen door naar Dienst Justis.
  • Stap 3: Na het verwerken ontvangt u binnen 24 uur een bevestigingsmail van Dienst Justis met daarin een link naar uw DigiD.
  • Stap 4: Rond de aanvraag af door in te loggen met uw DigiD en via iDEAL de overige € 33,85 te betalen.
  • Stap 5: Dienst Justis verwerkt de aanvraag en stuurt de VOG (in de meeste) gevallen uiterlijk binnen vier weken naar uw huisadres.

Meer weten? Lees dan ook: Hoe vraag ik een VOG aan? 

VOG aanvragen bij de gemeente

U kunt ook een VOG aanvragen bij de gemeente. In vrijwel alle gemeentes dient u hiervoor een afspraak te maken bij het gemeentehuis. De totaalkosten zijn hetzelfde als bij een digitale VOG aanvraag, namelijk € 41,35. Het grootste verschil met een digitale aanvraag is dat u de kosten bij de gemeente in één keer betaalt. De gemeente stuurt, net als het VOG-Loket, uw aanvraag door naar Dienst Justis. Dienst Justis beoordeelt vervolgens weer uw aanvraag en stuurt u binnen vier weken de VOG naar uw huisadres. Mocht u in uw verleden een strafbaar feit gepleegd hebben, dan kan dit proces vertraging oplopen.

Voor een VOG aanvraag bij de gemeente dient u het volgende mee te nemen naar de afspraak:

  • Een volledig ingevuld aanvraagformulier
  • Een geldig legitimatiebewijs: identiteitskaart, rijbewijs of paspoort
  • Een pinpas of contant geld waar u de VOG mee kunt betalen
  • Voor kinderen jonger dan 18 jaar is een schriftelijke toestemming van ouders nodig

Een VOG aanvragen als werkgever of organisatie

Ook werkgevers en organisaties kunnen online of bij de gemeente een VOG aanvragen. Hiervoor gelden dezelfde richtlijnen.

'Wij willen het online verwerken van VOG's makkelijker maken.' Meer informatie
VOG-Loket